بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛

نرخ خرید تضمینی گندم مدت‌هاست که به عنوان چالش بزرگ پیش روی کشاورزان قرار گرفته چراکه هر سال این نرخ با چند ماه تاخیر اعلام می‌شود‌. این در حالی است که تاکنون نیز حدود 120 روز از زمانی که طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی توسط دولت به کشاورزان ابلاغ شود، می‌گذرد و همچنان کشاورزان در بلاتکلیفی قرار دارند در صورتی که بر اساس قانون، تا پایان شهریور‌ماه هر سال یعنی پیش از آغاز فصل کشت این نرخ‌ها باید اعلام شود چراکه امری ضروری است‌ و می‌تواند بر میزان تولید سال بعد به شدت تاثیرگذار باشد‌. به دنبال همین موضوع، ۱۵۳ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای نسبت به اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت انتقاد کردند چراکه بعد از گذشت چهار ماه، هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابلاغ نشده است‌. بر همین اساس محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی دیروز مجلس، متن بیانیه مذکور را به شرح زیر قرائت کرد‌:
طبق تبصره یک قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۲۱ شهریور ۱۳۶۸، وزارت جهاد کشاورزی موظف است هر ساله قیمت خرید تضمینی محصولات را با رعایت هزینه‌های واقعی تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا پایان تیرماه به هیات دولت تقدیم کند‌.
همچنین در تبصره ۲ همین قانون آمده است دولت موظف است قیمت‌های مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی یعنی آخر شهریورماه از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کند، در سال‌جاری با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی به وظیفه قانونی خود پایبند بوده و قیمت خرید تضمینی را به شورای اقتصاد ارائه کرده اما همچنان پس از گذشت چهار ماه از موعد قانونی دولت قیمت نهایی خرید تضمینی را به جامعه کشاورزی اعلام نکرده است‌.
در این شرایط که رییس‌جمهور به دستاوردهای خودکفایی گندم افتخار می‌کنند بدنه اجرایی کشور با دیر اعلام کردن نرخ خرید گندم این نگرانی را در بین کشاورزان ایجاد می‌کنند که دولت قصدی برای خرید تضمینی در سال آینده ندارد، نتیجه اجرا نشدن قانون خرید تضمینی، کاهش سطح تولید در سال آینده و آسیب‌پذیری امنیت غذایی کشور و کاهش سطح اشتغال مربوطه خواهد بود‌. بنابراین از رییس‌جمهور می‌خواهم اقدام عاجل در اجرای این قانون کنید تا نگرانی این بخش مهم جامعه که در سنگر تولید با ناامیدی فعالیت می‌کنند، مرتفع شود‌.


افزایش ۱۰درصدی قیمت، راضی‌کننده نیست
البته ناگفته نماند که به گفته حجتی، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش 9 تا 10 درصدی افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم در سال 97 مطرح شده است که به گفته برخی از نمایندگان مجلس افزایش ۹ تا ۱۰درصدی قیمت خرید تضمینی گندم راضی‌کننده نیست‌. در همین خصوص رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت‌: اگر افزایش قیمت محصولات استراتژیک به صورت سالانه صورت نگیرد اثر روانی منفی بر میزان تولید این محصولات دارد‌. علی اکبری در خصوص پیشنهاد افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت‌: افزایش قیمت خرید تضمینی متناسب با نرخ تورم از لحظ روانی یک انتظار از جانب کشاورزان است، دولت موظف است همه ساله قیمت محصولات استراتژیک از جمله گندم را افزایش دهد‌.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس در خصوص اینکه آیا افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان راضی‌کننده است، اظهار داشت‌: این قیمت چندان راضی‌کننده نیست، ضرورت دارد تا متناسب با رشد تورم قیمت اینگونه محصولات نیز افزایش پیدا کند‌. این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد‌: کشاورزان نباید در اقتصاد و معیشت خود دچار مشکل باشند تا وضعیت موجود را که در زمینه تولید گندم خودکفا هستیم را حفظ کنیم‌.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور